4-daagse training Organisational Behaviour Management

Bringing out the best in people

Wat OBM doet is:

 

  • heel exact specificeren van het gewenste resultaat. Dit klinkt logisch, echter in mijn ervaring is hier in de praktijk al bijzonder veel winst te behalen door veel preciezer te specificeren welk doel behaald moet worden
  • vaststellen wat de gewenste gedragingen zijn om dit resultaat te behalen, vervolgens meten of dit verband tussen gedragingen en resultaat er ook werkelijk is.
  • onderzoeken waarom mensen doen wat ze doen. Waarom nemen mensen ogenschijnlijk onlogische irrationele beslissingen, waarom kiezen ze niet voor de meer logische gewenste gedragingen?
  • heel bewust haalbare (sub)doelen stellen versus arbitrair opgelegde doelen
  • gebruik maken van de positieve psychologie en de kracht van positive reinforcement. Het gaat om positief bekrachtigen van gewenst gedrag, als manager en collega jezelf trainen in steeds waarnemen wat wel goed gaat, dat laten merken en vieren van stappen. Een heel fijne sfeer om in te werken!
  • uit onderzoek blijkt dat bij het realiseren van performance vraagstukken 80% van de aandacht uitgaat naar zaken aan de voorkant van gedrag en slechts 20% van de aandacht gaat uit naar wat gedrag voor de betreffende persoon oplevert. OBM draait deze percentages om en benut daarmee een enorm potentieel om verandering te laten slagen

 

Mijn persoonlijke drijfveer om voor OBM te kiezen

 

• ik zocht een tool om blijvende verandering te realiseren, zeker ook op het complexe vlak van cultuurverandering
• ik ook de ‘hardere’ executives en managers wil bedienen die willen weten wat mijn begeleiding en interventies oplevert in cijfers
• een methodiek ambieer die samen laat komen waar ik van houd; meetbaar resultaat en blijvende! gedragsverandering

 

Degenen die mij kennen weten dat ik degelijk ben, zo ook in het maken van een keuze in het enorme aanbod aan opleidingen. Een doordachte beslissing dus om te kiezen voor de opleiding tot Organisational Behaviour Management. OBM wordt wereldwijd gedoceerd, o.a. aan Harvard Business School en in Nederland aan de Amsterdamse VU. Grondlegger van OBM is de Amerikaanse klinisch psycholoog Aubrey Daniels. Inmiddels 83 jaar maar nog volop aan het werk vanuit zijn gerenommeerde consultancy bedrijf.

 

Praktijkvoorbeeld

 

Binnen een bedrijf wordt afgesproken dat er geen jaarlijkse beoordelingsgesprekken meer plaatsvinden, maar dat het gewenste gedrag is dat mensen elkaar continu feedback geven. Aan de voorkant van het gedrag worden vervolgens diverse zaken georganiseerd. Alle managers en medewerkers gaan naar een feedbacktraining, iedereen ontvangt een mooi boekje met het waarom van de verandering, nieuwe systemen voor feedbackgeven worden ingericht, inclusief een slimme app. Al deze zaken kunnen ervoor zorgen dat mensen de nieuwe manier van feedbackgeven een keer gaan uitproberen. Of ze het nieuwe gedrag echter ten volle omarmen en blijvend laten zien hangt er volledig vanaf wat het continue feedback geven hen oplevert. Alleen bij positieve, directe, zekere opbrengsten blijven mensen dit gedrag vertonen. Bij positieve onzekere, toekomstige opbrengsten neemt de kans snel af, laat staan als feedback geven directe negatieve opbrengsten oplevert, zoals, spanning en onzekerheid hoe de feedback ontvangen wordt. Het gewenste gedrag komt dan alleen tot stand vanuit druk bijvoorbeeld door opgelegde minimale targets.

Voor wie

 

Voor ondernemers, leidinggevenden, team- en projectleiders die doelen willen realiseren en blijvende gedragsverandering.

 

Is het voor jou herkenbaar dat je heel goed weet wat je met jouw organisatie of team voor ogen hebt, dat je weet welke doelen je wilt bereiken en waarom, maar dat je oprecht worstelt met de vraag ‘Ja Maar Hoe Dan?’

 

OBM is een wetenschappelijk bewezen methode die performance management combineert met de wetten van gedragspsychologie. Zij focust op benodigde voorwaarden aan de voorkant van gedrag én met name op de opbrengsten kant na het gedrag. Immers alleen bij voldoende positieve opbrengsten gaan mensen gewenst gedrag omarmen.

 

Onderwerpen van de training

 

  • leren waarnemen
  • pinpointen van resultaat en gedrag
  • begrijpen hoe je realistische doelen stelt
  • weten en organiseren van antecedenten die gedrag kunnen doen starten
  • maken van gedrag- en consequentie analyses; begrijpen waarom mensen doen wat ze doen
  • weten welke strategieën er zijn om gedrag te doen toe of afnemen
  • omgaan met ongewenst gedrag
  • begrijpen hoe de positieve psychologie werkt, het belang van vieren en belonen
  • effectief feedback geven en organiseren
  • soorten reinforcers
  • effectief complimenten geven
  • wat zijn de voordelen van meten, hoe te meten
  • de 7-stappen van OBM kennen en deze toepassen in jouw praktijk

 

Opzet en organisatie

 

  • kernachtige theorie en deze stap voor stap toepassen op jouw eigen praktijkcasus
  • voor definitieve opgave is er een telefonische intake om te bekijken of deze training aansluit bij jouw doelen en verwachtingen
  • voor aanvang van de training heb je een concreet resultaat wat je met jouw team of organisatie wilt bereiken. Dit wordt jouw praktijkcasus gedurende de training

 

Studiebelasting

 

  • leesboek ‘Bringing out the best in people’ van A.C. Daniels
  • werken aan je praktijkopdracht en opdrachten tussendoor
  • hoe meer je erin stopt hoe meer je leert. Het zou mooi zijn als je gemiddeld 4 uur per week kunt besteden aan de theorie en de praktijkopdrachten. Als het goed is werpt het bezig zijn met de materie direct zijn vruchten af in de praktijk!

 

 

Praktische gegevens

 

  • 4 vrijdagen 10 mei, 7 juni, 28 juni en 27 september van 9.30 tot 17.00 uur
  • conferentiecentrum Woudschoten
  • kosten € 1.950,– excl 21% btw
    • mocht je na afloop van de training, na voldoende deelname en inzet, de training niet de moeite waarde vinden, dan krijg je de prijs -/- accomodatiekosten retour.
  • kosten zijn voor 4 dagen training, accomodatiekosten en leesboek
  • zie ook www.aubreydanielscom/pmezine  en www.obmnetwork.com

 

Stuur een mail naar karin.niesing@waardebron.nl om je in te schrijven.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief